Thursday, May 25, 2017

POL DE GRAVE: Onderwijskundige inzichten, agogische en pedagogische vaardigheden en vakdidactische deskundigheid.

Toelichting bij de onderwijskundige inzichten, agogische en pedagogische vaardigheden en vakdidactische deskundigheid van POL DE GRAVE.

Ik ben houder van een diploma met universitair niveau; licentie in de Moraalwetenschappen  samen met een aggregaatsdiploma.
Een licentie in de Moraalwetenschappen aan de RUG bestaat uit een corpus van vakken die nauw aanleunt bij een opleiding van de psychologie en de pedagogie (een aantal verplichte kandidatuur en licentievakken zijn identiek).

Voor het ogenblik heb ik negen jaar dienstanciënniteit in het onderwijs  (eind juni 2000) na  een rijke ervaring in de private-sector.
Mijn eerste beroepservaringen waren buiten het onderwijs en hebben een duidelijke invloed gehad op mijn onderwijspraktijk.

Als tijdelijke leerkracht ben ik vijf jaar gedetacheerd geweest - verlof wegens opdracht-  naar de Argo-nascholing

Ik heb een onderwijspraktijk die zeer rijk gevuld is aan ervaringen;
We geven een bondig overzicht.
In het DBSO - het Deeltijds Beroeps Secundair Onderwijs -
Als leraar ASPV- Algemene Sociale en Persoonlijkheidsvorming- stond  ik voor een aantal uitdagingen: hoe breng  ik enthousiasme over aan gedemotiveerde leerlingen? Welke meeste levensnoodzakelijke kennisinhouden breng ik over, in de korte tijdsspannen waarmee ik met de leerlingen in contact sta;
Hoe leert men lezen en schrijven? - sommige leerlingen zijn door de mazen van een onderwijsnet geglipt en kunnen noch lezen noch schrijven -
De alfabetiseringsmethodiek van P. Freire evenals de exemplarisch methode van Olga Deppe uit het vormingswerk, naast de klassieke methoden van leren lezen en schrijven uit het Basisonderwijs, heb ik onder de knie.
DBSO is een verzamelplaats van “probleem” leerlingen. Aangepaste begeleiding is gewenst - het denkwerk en theorievorming verricht rond deze materie is mij niet onbekend. Niet alleen met woorden maar eveneens in de praktijk.   Ik ben bedreven met de intense begeleidingen van de drugproblematiek (training motivationeel interview).
Als persverantwoordelijke binnen het project “Meisjes in de metaal nijverheid”  haalde het DBSO-centrum  de media waaronder  een opmerkelijk artikel in Financieel Economisch Tijd .

Een aantal leerlingen kwamen uit het bijzonder onderwijs; de verschillende aanpakken met de verscheidene  leerlingentypes kwamen aanbod.

Ook naar de uitstraling van het DBSO  heb ik een steentje toe bijgedragen. Onder andere in een periode dat men luidop dacht de leeftijdsgrens van 18 jaar naar 16 jaar moest worden teruggebracht, bezocht de minister van Onderwijs ons DBSOcentrum Oostakker. Ik stond in voor de organisatie van het  werkbezoek; ook het bedrijf VOLVO werd aangedaan waar de leerlingen halftijdswerken.

In het DBSO deed ik mijn eerste ervaringen op als begeleider van pedagogische uitstappen, hoe stofferen we pedagogische uitstappen  met een vakoverschreidende aanpak met leren leren en sociale vaardigheden als thema.

Tijdens de eerste uitgave van de Canon  dagen (departement Onderwijs-CC De Werf te Aalst) had ik het genoegen om een project van de leerlingen (Koninklijk Atheneum II Sint Amandsberg - Oostakker) rond  jongerencultuur te mogen voorstellen.
Reeds lang werk ik samen met de ploeg van de Canon cultuurcel van het Departement Onderwijs.

Tijdens mijn periode op het Pedagogisch Centrum/Centrum voor Navorming van het Gemeenschapsonderwijs te Gentbrugge, ben ik de bezieler van het project het “Het Baken langs de snelweg” Het project kreeg steun van dynamo 2 en als pedagogisch project van het KA Gentbrugge is het resultaat nog steeds te zien van op de snelweg: een tekenlat op de gevel van het schoolgebouw.

Ik was drie jaar de nascholer van het nascholingsproject “Preventiebeleid op school”. Het project werd doorgelicht door de erkenningscommissie van de nascholing waaruit de  professionele aanpak overduidelijk blijkt.
Binnen dit kader heeft de stad Gent, het nascholingspakket aangekocht en aangeboden aan alle onderwijsnetten op het grondgebied van de stad Gent (contactpersoon: preventieambtenaar Sandra Rotthiers 09.266.52.23).

Het project Milieu van het Koninklijk Atheneum II Sint Amandsberg - Oostakker is analoog en de voorbode van het project Groene school van AMINAL.Ondertussen werkte ik zeer nauw samen met de heer Wim Bourgoinie (tel.054.32.04.92)  die instaat voor het idee
“ Groene school “ ingang te doen vinden in het onderwijs.

Tijdens de provinciale studiedagen Geïntegreerde Werkperiodes
-GWP Open aanpak-  heb ik een aantal  centra voor Milieueducatie (CNE) bezocht Grimmige, Groenendael, Kalmthout, Lier (PIME)... en op hun pedagogische waarde getoetst.

In het voorjaar 1998 had ik het genoegen om via een Arion studiebezoek  (contactpersoon Johan De Coninck tel.02.210.51.74), Noorwegen te bezoeken. Een deskundige groep van deelnemers onderzocht er de milieueducatie. Ik kan terugvallen op het netwerk van contacten die daar zijn gemaakt.

Ik stond in- vanuit de administratie van ARGO -  voor de logistieke steun aan de scholen die een GWP - Open Aanpak  wilden organiseren.

Het coachen van de scholen gebeurde op basis van
- het verspreiden van een brochure met aangepaste locaties.
- een service bureau met als credo het gebruik van ICT (informatie en communicatie technologie).


Een andere taak is het geven van nascholing rond groepsdynamica
( zie http//:www.argo.be /ema) Het verslag van de nascholingsweek in de Fiertel (ronse)in het kader Geïntegreerde Werkperiodes (gwp)is te zien op een aantal webpagina’s.

Ik heb ervaring met “Internationalisering”in het onderwijsveld.

In het jaar 1997  nam een Zweedse organisatie Skapa 2000  contact op met mij. Skapa 2000 wou een musical “ URATAU”   op de planken brengen met leerlingen. Het doel is bevordering van de vredesgedachte door samenwerking van verschillende landen en culturen.

Hieruit zijn een aantal contacten ontstaan met een Spaanse organisatie Gusarappo die zich bezighoudt met nascholing in het onderwijs rond podiumkunsten.

Intussen werd ik projectcoördinator  van een Comenius 3.1project  rond Beeldcultuur. Comenius staat voor het aanmaken van een nascholingspakket. Het project duurde drie jaar. . Er waren twee buitenlandse partners - de Academie de Paris (Frankrijk) en de Instituto De Inovaçao Educational (Portugal) en een internationale vereniging van audiovisuele vormingswerkers AEEMA . Binnen het kader van het project heb ik de Pedagogisch Adviseurs voor Informatica en Media bijeengebracht op een studiedag om alle ervaringen met de nieuwe media aan de buitenlandse partners te demonstreren .
Kortom het doel was een Europese dimensie geven aan ervaringen uit een paar Brusselse scholen waar leerlingen zelf een filmsynopsis schrijven die uitwisselen via internet, komen tot een keuze; een scenario uitschrijven; de kortfilm op video draaien en daarna uitzenden op de locale televisie (tv-brussel). Tevens diende ik het Comenius 3.2 project in. Hierin zitten de doelstellingen en praktische organisatie van de nascholing bedoeld voor de leerkrachten uit landen van de Europese Unie.De eigenlijke nascholingsweek  ging door in februari 2000.
Alle belangrijke projecten in verband met onderwijs op Europees niveau vallen onder de noemer van  het Socrates & Youth programma.

De contactpersoon bij Europa (Socrates & Youth programma): is de programmaverantwoordelijke, de heer Yves Beernaert  tel 02.233.01.11.

Ik besteed de nodige aandacht aan de implementatie van  ICT in het onderwijs.  Ik onderhoud regelmatige contacten met Prof.dr.Ronald Soetaert  (tel.09.264.35.49) Binnen zijn Departement Leraren Opleiding ( DLO-RUG) heeft hij een schare medewerkers verzameld die rond ICT werken.

Binnen het RAPHAËL programma (europese Commissie)  had ik in samenspraak met  Prof.dr.Ronald Soetaert  een project ingediend om het cultureel erfgoed die in musea aanwezig is via een multimedia instrument (o.a. internet) binnen de scholen te brengen.

In het voorjaar 1998 werd ik betrokken bij het MENTOR project :
Samen met het Limburgs Universitair Centrum van Prof. Dr Clijsters tel.011.26.86.80 en Prof dr. M Verjans tel.011.26.86.80 werkten we een pakket van taallessen via ICT uit.

Ik heb een project ingediend  voor Netd@ys 1998 . Mijn bijdrage richt zich vooral op de organisatie van een videoconferentie in functie van het Comeniusproject 3.1 Europese Beeldcultuur.

Naast GWP, stond ik ook in voor de organisatie van kunsttentoonstellingen in de scholen (thema’s o.a. Popart, Piscasso  , de Praagse Lente, Fotografie,...) in samenwerking met de vzw Geoart.
Elke tentoonstelling gaat vooraf aan de pedagogisch project waar de tentoonstelling een soort toon-moment is in het project. Ik volg op de voet de evolutie binnen de Muzische Vorming binnen het kader van het ontwikkelen van de eindtermen. Naast de vijf domeinen (muziek, woord, drama, beweging en media) is er een band tussen kunst en sociale vaardigheden en leren leren.

Ik nam een aantal initiatieven i.v.m. het jaar 2000:

In het jaar 2000 wordt Keizer Karel in Vlaanderen en Gent gevierd. Intendant Rudy Van Quaquebeke  tel. 09.266.56.00 was op een bijeenkomst van alle Gentse directies (Argo)  om de mogelijkheden te onderzoeken om dit gebeuren door de scholen te laten dragen.

Brussel werd cultuurhoofdstad 2000; op mijn initiatief heeft  de heer Guido Minne van
Brussel 2000 vzw alle directies (Argo) van BaO en SO van Brussel  gemotiveerd  projecten in te dienen.

Tijdens het schooljaar 1997 vertegenwoordigde ik de voorzitter van Argo Peter  Steenhaut op Manu Mondo festival een organisatie van de Provincie Antwerpen en NCOS nationaal waar een aantal Gemeenschapscholen aanwezig waren.

In het schooljaar 1998 schreef ik het project uit “ graffiti- Kunst of vandalisme” en Digikids bekroond het met de eerste prijs categorie Tso-Bso.

Tijdens het schooljaar 1999 nam ik het initiatief om het CANON-project
“ Webart – 3 Dtentoonstelling op internet “uit te werken.

Kleinere initiatieven werden tot een goed einde gebracht:
- Een slagzin voor Europa. ( internet)
- Eduwest.
- “ Sporen van jongerencultuur” ism vzw de verbeelding
-     e.a.





















     

No comments: