Algemene beschouwing: Na een kritische periode van wegblijven der subsidies is, het project op de rails gebracht . Er is een bereidheid bij de drie partnerlanden
( Frankrijk, Portugal en België) om het project tot een goed einde te brengen( = nascholingspakket). Men werkte aan een concreet actieplanning in verscheidene fasen.
1. WERKWEEK BRUSSEL:
Hier volgt het verslag van de werkweek te Brussel op 27,28,29,30 en 31 maart 1998.
1.1. Vrijdag 27 maart 1998:
21.00 uur:De heer Albano Pires , verantwoordelijk voor het Mediacentrum van het Portugese officieel onderwijs komt aan te Zaventem.
1.2. Zaterdag 28 maart 1998:
Mevrouw Clotilde Selstraete en Mickie Klein van de Academie de Paris , komen aan te Brussel - Zuid Station- met de Hst.
Mevrouw Selstraete is verantwoordelijk voor de nascholing van leerkrachten en mevrouw Klein is HT medewerkster bij de Parijse nascholing in tal van mediaprojecten en is HT leerkracht Frans in een Parijse Lycée.
1.2.1.voormiddagsessie 1
Om 10.00 uur startten de eerste werkzaamheden:
De projectcoördinator Pol De Grave verwelkomt de deelnemers aan de werkweek.
Een voorstellingsronde van alle deelnemers met een specifieke motivatie om aan het Comenius 3.1 deel te nemen komen aan bod:
- Argo: de heer Pol De Grave- situering van het Comeniusproject-.
- AEEMA: de heer Didier Schretter- internationale contacten-.
- Academie de Paris : mevrouw Selstraete en Klein- ervaringen uit Parijs-.
- Instituut voor Onderwijsvernieuwing ( Lissabon): de heer Pires- ervaringen met Mediacentrum-.
middagmaal
1.2.2. namiddagsessie 2
Aan de hand van het pakket “video-opstellen” ( syllabus vertaald in het Frans)
leest en bespreekt men de toekomstige syllabus.De heer Didier Schretter maakt het verslag op en de vergadering besluit alle tussenkomsten schriftelijk naar Brussel toe te sturen voor verwerking in de uiteindelijke tekst.
Avondmaaltijd op het “ Brouckereplein”.
1.3. Zondag 29 maart 1998:
1.3.1. voormiddagsessie 3
Tweede verkennende ronde op basis van de syllabus . Men bespreekt andere ervaringen , nieuwe invalshoeken en een breed pedagogische context. Er ontspint zich een discussie over” nieuwe media”.De standpunten worden duidelijk afgelijnd.
middagmaal
1.3.2. namiddagsessie 4
Visiesessie van het bestaande beeldmateriaal; samen met een uitvoerige bespreking.
1.4. Maandag 30 maart 1998:
Mede-organisatie en deelname aan de Pedagogische dag CC De Werf Aalst.Doel en Thema: Nieuwe media binnen de Beeldcultuur: overzicht van de verschillende beelddragers ( video, film, dia, foto, multimedia, websites, cd-rom,3 D...) en hun introductie binnen Argo.
Voorstelling Comeniusproject 3.1. “ Europese beeldcultuur: nieuwe mediamethodiek en audiovisuele middelen in de klas” in aanwezigheid van een vertegenwoordiging uit Portugal :de heer Albano Lemos Pires en Frankrijk: de dames Mickie Klein en Clotilde Schelstraete ; voor België :de heer
Pol De Grave ( Argo afdelingonderwijsorganisatie sector Culturele en extra-murosactiviteiten )Comeniusproject coördinator “ Europese Beeldcultuur”
Mevrouw Nancy Wijns Argo afdelingonderwijsorganisatie sector Internationalisering (Comenius actie 1)
Wie :
Alle leerkrachten TSO informatica ( PA Daniël De Vriendt) ,leerkrachten
“ Media”( PA Theo Brabants) en alle deelnemers aan het vak “ Media” in de GPB opleidingen
60 deelnemers.
C.C. DE WERF , Molenstraat 51, 9300 Aalst 053/76.13.11
Praktische organisatie:
Logistieke steun van KTA (handelsschool) Aalst
middageten Koninklijk Lyceum Aalst
1.4.1. voormiddagsessie 5
Inleiding de heer Theo Brabants pedagogisch adviseur
Presentatie Geneviève Clauwaert
Bijdragen van scholen Argo:
1. 10.00/10.30 u Leerlingen van KTA Handelsschool Aalst ( demo : CD-ROM “Geuze”) Geneviève Clauwaert.
2. 10.30/10.50u AEEMA :Didier Schretter
3. 10.50/11.40 u RUG DLO: Prof dr. Ronald Soetaert
4. 11.40/12.00 u Leerlingen van KA UKKEL project :’t Mag samen met vzw IMAGICA vzw
1.4.2. namiddagsessie 6
1. 13.45/14.15 u vzw JEKINO : Filmcultuur:Filmprojecten binnen de scholen
2. 14.15/14.35 u Eddy Macquoy:Halloproject
3. 14.35/15.05 u Digitale fotografie: R. Van Brabant,D. Diepers KTA II Hasselt .
4. 15.05/15.35u : Digitale video:K. Maquestieau, Kunst Humaniora Antwerpen.
5. 15.35/16.00uWerken met Websites : Marc RousselleKA Oostende.
6. Slotwoord : de heer Daniël De Vriendt Pedagogisch adviseur
Vertrek van mevrouw Klein uit Brussel Zuid met Hst naar parijs om 17.40 uur.
1.4.3. avondsessie 7
Plaats Gent: men spendeert een avondvergadering aan het vastleggen van afspraken
( Zijn intussen telefonisch bevestigd)
data : volgende werkoverleg
in Parijs: onderwerp
zaterdag 16 mei 1998:verder op punt stellen van de syllabus
zondag 17 mei 1998:verder op punt stellen van de syllabus
maandag 18 mei 1998:deelname aan pedagogische vergadering waarop een aantal leerkrachten die de nieuwe media toepassen aanwezig zullen zijn.
De partner in Parijs zorgt voor de praktische organisatie van de werkbijeenkomst: de vergaderplaats en de praktische schikkingen voor het verblijf ( zie bijlage e-mail)
in Porto: onderwerp
vrijdag 19 juni 1998: Laatste schikkingen voor de syllabus
zaterdag 20 juni 1998: planning voor het volgend projectjaar.
zondag 21 juni 1998:deelname aan pedagogische vergadering waarop een aantal leerkrachten die de nieuwe media toepassen aanwezig zullen zijn.
1.5. Dinsdag 31 maart 1998:
1.5.1. voormiddagsessie 8
Plaats Brussel: Bezoek aan het Centrum voor Nascholing ( NAS) in het vooruitzicht de nascholingsweek daar te organiseren (projectjaar 1999-2000).
Vetrek Clotilde Selstraete om 11.40 uur naar Parijs.
1.5.2. namiddagsessie 9
Bespreking van de concrete situatie in Portugal samen met Albano Pires.
Einde 18.00 uur.
‘s avonds vertrek van de heer Pires uit Zaventem.
In functie van het eindverslag voor Europese Commissie zijn er videobeelden gemaakt van de werkzaamheden.
2. WERKWEEKEND PARIJS( Frankrijk):
Zoals voorzien in het Comeniusproject, is het eerste jaar een jaar van contactenleggen en uitwisseling van de ervaringen;
Het project vertrekt vanuit de werktekst “ video-opstellen” ( vertaling in bijlage) waaraan de invalshoeken worden toegevoegd uit Frankrijk en Portugal.
3. WERKWEEKEND PORTO( Portugal):
Aan de hand van de werkzaamheden in Brussel , Parijs en de ervaringen in Portugal wordt de eindversie van de syllabus vastgelegd.
De concrete afspraken voor het volgende projectjaar worden vastgelegd in een planning:
Naast de werkvergaderingen zal men tijdens nascholingssessies delen van het instrumentarium toetsen in het onderwijsveld (België, Frankrijk en Portugal).
Men stelt een eindevaluatie op( criteria van Socratesprogamma).
De organisatie van het werkweekend ligt volledig binnen de budgettaire lijn van het Comeniusproject ( zie bijlage).
POL DE GRAVE, Brussel 27 april 1998
No comments:
Post a Comment