Tuesday, March 10, 2015

Ontwerpresolutie Commissie Diversiteit ACOD Onderwijs

Ontwerpresolutie Commissie Diversiteit ACOD Onderwijs

ACOD onderwijs maakt zich grote zorgen over de standpunten van de Vlaamse regering verwoord in de “Conceptnota over preventie van radicaliseringsprocessen” ingediend door viceminister-president Liesbeth Homans in het kader van de commissie voor de bestrijding van gewelddadige radicalisering opgericht in de schoot van het Vlaams parlement

Er wordt “een Vlaams Platform radicalisering, samengesteld uit ambtenaren van onder meer de beleidsdomeinen Welzijn, Onderwijs, Jeugd, Werk, en Integratie, aangevuld met een afgevaardigde van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten.” Onderwijs wordt betrokken partij in dit overleg. “De concretisering van deze conceptnota vraagt resultaatsgericht inspanningen van de verschillende bevoegde ministers voor Welzijn, Onderwijs, Werk, Integratie, Jeugd en Binnenlands Bestuur.”

De resultaatsgericht inspanningen van “de aanpak van radicaliseringsprocessen” kunnen een loopje nemen met de fundamentele principes van een democratische rechtstaat: Op federaal niveau hebben we bezwaren tegen de “gegevensuitwisseling, vervolging, ontzeggen van de toegang tot het grondgebied, intrekken van de nationaliteit, afstemming rond internet en sociale media, en zo meer” evenals bedenkingen bij “De deelstaten hebben belangrijke hefbomen in handen inzake preventie, sensibilisering en vroegtijdige detectie”. We houden onze adem in betreffende “de toekomstige kadernota integrale veiligheid".

We delen de mening niet dat:
“radicalisering zeker niet alleen toe te schrijven is aan kansarmoede of sociaal- economische achterstand. Hun profiel is dus niet eenduidig.  Daarnaast is het belangrijk om niet in de val te trappen van het ‘culturaliseren’ van deze problematiek. Uit onderzoek blijkt dat een radicaliseringsproces vanuit welke ideologie ook (rechts-extremisme, dierenrechtenactivisme, links radicalisme,…) dezelfde mechanismen volgt.”

De standpunten van de minister worden bepaald door de uitgangspunten van een analyse die niet door ACOD-onderwijs wordt gedeeld en aldus is de conceptnota geen bijdrage tot de uitbouw van een democratisch  onderwijs als plaats waar jonge mensen van verschillende culturele origine zich kunnen ontplooien tot volwaardige burgers.

Vanuit een lange traditie van strijd voor een democratisch en emancipatorisch onderwijs heeft ACOD onderwijs een expertise opgebouwd waarbij de problematiek van de strijders naar het buitenland met de nodige stappen kunnen worden gepakt.



No comments: